Ingredienser:
- 200 g smør (romtemperert)
- 150 g sukker
- 1 egg
- 300 g hvetemel
- 1 ts vaniljesukker
- 1 ts bakepulver
Fremgangsmåte:
Forbered deigen: Pisk smør og sukker sammen til en luftig og jevn blanding. Tilsett egget og fortsett å piske til alt er godt blandet.
Tilsett det tørre: I en separat bolle, bland hvetemel, vaniljesukker og bakepulver. Sikt det tørre inn i smørblandingen litt etter litt, og bland til du har en jevn deig.
Kjøl ned deigen: Pakk deigen inn i plastfolie og la den hvile i kjøleskapet i minst 30 minutter. Dette gjør det lettere å kjevle den ut.
Kjevle og form: Forvarm ovnen til 180°C. Kjevle deigen ut til omtrent 0,5 cm tykkelse på en melet overflate. Bruk de morsomme pepperkakeformene til å stikke ut smørkjeksene.
Stek kjeksen: Legg kjeksene på et bakepapirkledd stekebrett, og stek dem midt i ovnen i 10-12 minutter, eller til de er gyllenbrune på kantene.
Avkjøl og pynt: La kjeksen avkjøles på en rist. Når de er helt avkjølt, kan du pynte dem med melisglasur ? og husk å være kreativ med glasuren for ekstra humor!